0752096967

Autism / Paralizii/ Tetrapareza/ Retard psiho-motor

Autism / Paralizii/ Tetrapareza/ Retard psiho-motor

Autismul este greu de diagnosticat in primele 24 de luni, insa semne incep sa apara spre sfarsitul primului an de viata si se accentueaza
spre varsta de 18 luni.

Cu cat este diagnosticat mai repede, cu atat sansele de recuperare ale copilului sunt mai mari !

Noi, parintii, putem sa fim niste observatori mai buni decat medicul care examineaza copilul in 15 minute. Daca exista vreo suspiciune, nu luati in seama „bunele intentii” de genul „lasa ca isi da drumul mai incolo ca e baiat” sau ca „e prea mica si vrei prea mult de la ea”. Un copil care a facut niste pasi in directia dezvoltarii nu se opreste fara vreun motiv.

Problemele de alimentatie ale copiilor cu autism sunt legate de lipsa de comunicare, relatie deficitara parinte-copil, ingrijitor-copil,
dificultati in acceptarea anumitor alimente, lipsa deprinderilor de a se alimenta singuri, starile anxioase, atacurile de panica, hiperventilatia, alte afectiuni asociate.

Acest lucru poate duce la scaderea in greutate si esecul cresterii pe termen lung. Se recomanda urmarirea cu atentie a copilului si
suplimentarea cu formule hipercalorice dupa caz.

Regasiti mai jos cateva repere pentru identificarea copiilor cu autism, conform Helpguide.org.

Copiii cu retard psiho-motor pot ajunge malnutriti in conditiile in care aportul de alimente este insuficient sau exista alta afectiuni
asociate. De obicei, datorita activitatii fizice limitate, acesti copii sunt, mai degraba, supraponderali. Suplimentarea necesarului energetic se poate face cu produse ce pot inlocui complet mesele sau pot fi adaugate in completarea meselor. Pentru copiii cu probleme de tranzit intestinal, sunt de preferat formulele ce contin fibre.

Copiii cu paralizii cerebrale de diverse grade pot fi mult mai cooperanti decat copiii cu autism sau cei cu retard psiho-motor datorat anumitor afectiuni genetice, insa disfunctiile organice asociate paraliziilor cerebrale duc in final la malnutritie. Paralizia cerebrala poate fi de 3 feluri: spastica, dischinetica sau ataxica.

In tetrapareza spastica sau hemipareza spastica, datorita imobilizarii, masa musculara este diminuata, exista leziuni de decubit, apar disfunctii la nivelul organelor interne iar cresterea si dezvoltarea sunt incetinite. La acesti copii, datorita spasticitatii, consumul energetic este foarte mare. Acesti copii asociaza de obicei retard mental si alte afectiuni. Formele spastice si cele dischinetice asociaza frecvent disfunctii la nivelul muschilor fetei si limbii, afectand functiile de supt, inghitit, mestecat, vorbit.

In aceste cazuri se recomanda alimente in forma lichida, hipercalorice, usor de inghitit.

Copiii cu diverse grade de paralizie cerebrala urmeaza programe de terapie fizica pentru imbunatatirea aptitudinilor de mers, stationare, prevenirea scurtarii muschilor cu scopul de a reduce contractiile spastice. Terapia medicamentoasa nu are efecte de durata, exista o serie de tratamente bazate pe anti-spasmotice implantate local, insa pentru cazurile grave se apeleaza la chirurgie.

Nutricor va pune la dispozitie urmatoarele produse:

Infatrini 100 ml (12-18 luni)

Infatrini 200 ml (12-18 luni)

Nutricomp Drink Plus

Nutridrink (de la 3 ani)

Frebini Energy Drink (de la 1 an)

Fresubin Original Fibre ( de la 3 ani)

Fresubin HP Energy ( de la 3 ani)

Fresubin Protein Energy Drink( de la 3 ani)

Forticare ( de la 3 ani)

PolyCal (de la 1 an) – supliment energetic pe baza de glucide

Calshake ( de la 3 ani)

KetoCal (de la 1 an) – pentru copiii care asociaza EPILEPSIE

Aflati mai multe informatii pe paginile produselor !

Repere pentru parinti privind recunoasterea autismului la copiii cu varsa peste 1 an, conform Helpguide.org:

16 luni: nu vorbeste sau pronunta cuvinte neinteligibile;

24 luni: propozitii din 2 cuvinte, ce nu implica repetarea sau
imitarea interlocutorului.

2 – 5 ani:

  • Nu raspunde mereu cand il strigi pe nume;
  • Nu poate spune ce doreste prin cuvinte sau gesturi;
  • Nu face ceea ce i se spune;
  • Cateodata pare sa fie surd;
  • Cateodata poate auzi ceea ce i se transmite, dar in alte dati nu;
  • Nu urmareste cu privirea, nu face cu mana (peste varsta de 15 luni) sau foloseste alte gesturi precum miscarea capului in semn de aprobare sau dezaprobare.
  • Obisnuieste sa gangureasca sau sa pronunte cateva cuvinte, dar doar cand vrea.
  • Are manifestari de tip isteric sau violente cateodata.
  • Se manifesta ciudat cand este bucuros, bate din palme si se misca necontrolat.
  • Prezinta comportament vizual ciudat, fixeaza cu privirea pentru mult timp diverse obiecte, jucarii dupa care incepe sa se autoanalizeze.
  • De cele mai multe ori are foarte multa energie, este hiperreactiv.
  • Este deseori necooperant sau se opune activitatilor de rutina zilnica.
  • Nu stie cum sa se joace cu jucariile. Le poate invarti, alinia sau pune una peste alta in mod repetat.
  • Nu zambeste cand i se zambeste.
  • Nu realizeaza contactul vizual cu alte persoane, pare sa se uite prin tine.
  • Ramane blocat in a face anumite lucruri in mod repetat si nu-l poti determina sa faca altceva.
  • Da impresia ca prefera sa se joace singur
  • Prefera sa faca lucruri de unul singur, fara sa ceara ajutor.
  • Este foarte independent pentru varsta lui.
  • Pare sa fie in lumea lui.
  • Pare sa excluda alti oameni din viata lui.
  • Nu este foarte interesat de alti copii.
  • Poate interactiona in mod inadecvat cu alti copii.
  • Paseste pe degetele de la picioare.
  • Arata un atasament deosebit fata de anumite lucruri sau obiceiuri (obisnuieste sa isi puna inati sosetele si dupa aceea pantalonii)
  • Petrece foarte mult timp pentru a aranja obiectele intr-o anumita ordine si devine nervos daca este deranjat.
  • Comparativ cu alti copii de varsta lui este in urma cu limbajul vorbit.
  • Memoreaza pasaje intregi din emisiunile TV preferate, canta catece intregi lungi, memoreaza numele multor obiecte si intreaba foarte rar anumite lucruri.
  • Mai degraba repeta replici auzit, decat sa creeze unele noi.
  • Invata sa citeasca la varsta de 2-3 ani (sau are un interes foarte mare pentru simbolurile vizuale precum litere sau cifre), insa are dificultati in comunicarea cu altii.
  • Este mofturos, isi alege alimentele pe care vrea sa le manance. Poate manca doar 3 sau 4 feluri de alimente.

Peste 5 ani:

  • Manifesta dezinteres si lipsa de grija fata de alti oameni sau fata de ceea ce este in jur.
  • Nu stie cum sa interactioneze cu alte persoane, sa se joace sau sa-si faca prieteni.
  • Prefera sa nu fie atins, imbratisat sau alintat.
  • Nu joaca jocuri in care sa ia decizii, nu joaca jocuri de grup, nu joaca jocuri precum „mim” in care trebuie sa mimeze ceva, nu foloseste jocurile in mod creativ.
  • Are probleme in a intelege sau a discuta despre sentimente.
  • Nu pare sa auda cand i se vorbeste.
  • Nu pare interesat sa imparta ceva cu ceilalti.
  • Tonul vocii este diferit de normal, posibil ascutit, ritmul vorbirii este ciudat, accentul pe cuvinte este pus diferit, pare ca mereu intreba ceva, nu doar comunica.
  • Poate repeta cuvinte sau fraze continuu.
  • Raspunde la o intrebare mai degraba prin repetarea intrebarii decat prin a da raspunsul.
  • Vorbeste despre el la persoana a treia.
  • Limbajul este incorect (erori gramaticale, cuvinte gresite etc.)
  • Are dificultati in a comunica ceea ce doreste sau are nevoie.
  • Nu intelege indicatii simple, enunturi sau intrebari.
  • Nu intelege semnatica, glumele subtile, metaforele, sintagmele, rautatile, ci intelege unele lucruri doar din punct de vedere literar.
  • Evita sa priveasca in ochi pe cineva.
  • Foloseste expresii ale fetei si alte elemente de limbaj non-verbal in contradictie cu ceea ce spune.
  • Nu intelege mimica fetei altor persoane, nu reactioneaza la schimbarea tonului vocii sau la gesturi.
  • Face putine gesturi (arata spre anumite obiecte). Nu empatizeaza, se comporta mai mult ca un robot.
  • Reactioneaza neobisnuit la vederea unor lucruri, mirosuri, materiale, sunete. Poate fi foarte sensibil a sunete puternice, zgomote.
  • Postura anormala, neindemanare, se misca diferit (de exemplu, merge exclusiv pe varful picioarelor).
  • Urmeaza o rutina zilnica (de exemplu, insista sa mearga pe un anumit drum catre scoala).
  • Are dificultati de adaptare la schimbari (de exemplu, poate face un acces de furie daca mobila este rearanjata sau ora de culcare este modificata).
  • Se ataseaza foarte tare de anumite jucarii sau obiecte precum chei, intrerupatoare, elastice etc.
  • Aliniaza sau aranjeaza obiectele intr-o anumita ordine in mod obsesiv.
  • Este preocupat de articole de interes, adesea implicand numere sau simboluri (de exemplu, memoreaza si reda lucruri de pe harti, orare de tren, statistici sportive).
  • Petrece perioade lungi de timp pentru a aranja jucariile, pentru a observa cum se misca obiectele sau sta sa priveasca o anumita parte a unui obiect precum roata unui camion de jucarie.
  • Repeta aceleasi actiuni sau miscari continuu, precum bataia din palme, leganarea si rasucirea mainilor (este un fel de autostimulare). Unii cercetatori considera ca aceste miscari pot avea rol de calmare, nu neaparat de stimulare.

No comments.